روزنامه و مجلات

چرا به مشارکت با جهان نیازمندیم؟

چرا به مشارکت با جهان نیازمندیم؟
1396/02/23

مقاله ای به قلم دکتر پیمان مولوی مشاور تامین مالی و سرمایه گذاری بین المللی

 فقط ۱.۲ میلون میلیارد دلار سرمایه گذاری در اوراق در جهان وجود دارد! آیا می توانید حدس بزنید چه میزان پول در جهان وجود دارد؟
جواب این سوال بسیار پیچیده است ، نه به خاطر شمارش اعداد بزرگ ، بلکه برای تعاریف و پارامترهایی که برای پول در نظر خواهیم گرفت.
میزان پول موجود مبتنی بر تعریفی است که ما از آن داریم. بر این اساس برای کسانی که اعتقاد دارند پول یعنی اسکناس ها، اوراق بانکی سکه ها و پولهای سپرده شده در بانک جمع آنها در حدود ۸۰.۹ تریلیون دلار می باشد.
اما برای کسانی که اعتقاد دارند که باید معیار گسترده تری داشته باشیم ، پول دیجیتال بیت کوین، اوراق طلا، صندوق های سرمایه گذاری که در اوراق مشتقه سرمایه گذاری کرده اند این عدد به میلیون میلیارد دلار می رسد.
بله ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون میلیارد دلار (تولید ناخالص داخلی ایران ۴۰۰ میلیارد دلار است)
منابع مالی سرمایه گذاری شده در اوراق مشتقه معادل یک میلیون میلیارد دلار  است ، این عدد بسیار بیش از مبلغ کل بازار های سرمایه جهان است به مبلغ ۷۰ تریلیون دلار که نیمی از آن نیز متعلق به بازار سرمایه ایالات متحده امریکا ست. سرمایه گذاری در صنعت ساختمان به عنوان مشهود ترین مظهر ثروت در قیاس با بازار سرمایه عددی در حدود ۷.۶ تریلیون دلار را شامل می شود. تمام پول هایی که مردم و کشورها به صورت انفرادی و در اختیار دارند معادل ۱۹۹ تریلیون دلار می باشد.
ما به چه میزان به این منابع مالی دسترسی داریم ، شرکتهای ایرانی بخش خصوصی به چه میزان به این منابع دسترسی دارند؟ پروژه های زیرساختی ما چگونه می توانند از این منابع بهره گیرند؟
در جهانی که در آن زندگی میکنیم اعداد و ارقام مالی اهمیت زیادی دارد و عدم فهم از آنها می تواند ملتها را به سمت شکست و یا بهروزی سوق دهد. در جهان امروز فقط ۱۷۶۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی روی می دهد ، سرمایه گذاری با کیفیت در کشورهایی که توانایی جذب آن را دارند. 
اولین نکته ای که در ۴ سال گذشته در حوزه تامین مالی و سرمایه گذاری در کشورمان مهم و تاثیر گذار بوده و هست، کاهش ریسک سرمایه گذاری مملکت است، برای اولین بار شرکتهای مشاوره بزرگ بین المللی به بازار ایران ورود کرده اند و به مرور با ورود مشاوران بین المللی تامین مالی و سرمایه گذاری با روشن شدن فضای اقتصاد ایران برای شرکتهای بین المللی روز به روز می توانیم از منابع با کیفیت بین المللی استفاده کنیم.
اعداد و ارقام باید برایمان مهم باشد و بدانیم در جهان امروز چه می گذرد، باید بدانیم بیست کشور صنعتی جهان که ۷۵ درصد تولید ناخالص جهان را بر عهده دارند فقط ۵۰ درصد سرمایه گذاری بین المللی را ایجاد می کنند که تقریبا سه چهارم کل سرمایه گذاری گروه بیست متعلق به کشور های امریکا ، چین و برزیل است.
باید بدانیم که کشورهای درحال توسعه آسیایی ۵۴۱ میلیارد دلار از سرمایه گذاری مستقیم بین المللی را به خود جذب می کنند و متاسفانه به سبب تحریم های بین المللی در سالهای گذشته و افزایش ریسک سرمایه گذاری در این حوزه نا کام بودیم ، اما به مدد برجام می توانیم به آینده امیدوار تر باشیم.
اعداد و ارقام مالی وسرمایه گذاری بین المللی باید برایمان مهم باشد چون تقریبا جزو هیچ گروه همکاری بین المللی همانند پیمان همکاری آسیایی ، گروه بیست ، همکاری آسیا پاسیفیک  و غیره نیستیم ، جهان امروز جهان همکاری های بین المللی است ، جهان زنجیره ارزش جهانی است و ما باید در این مدار قرار گیریم ، عدم قرار گرفتن در این مدار ما را از منابع بین المللی دور خواهد کرد.
ما باید به اعداد و ارقام پروژه های بین المللی آگاهی داشته باشیم ، مرتفع ترین پل جهان در چین که به تازگی افتتاح شد ۱۴۰ میلیون دلار صرف ساختنش شد، پل اینچيون کره جنوبی با یک میلیارد دلار ساخته شد، بندر بوسان کره جنوبی جزو معظم ترین بنادر جهان با ۱.۴ میلیارد دلار ساخته شد ، اما ما در ایران پروژه هایمان هم در ساخت طولانی هستند و هم اعداد و ارقام اولیه با اعداد نهایی پروژه ها همخوانی ندارند و بسیار گرانتر برای دولت و مردم آب میخورد، علت آن بالا بودن هزینه سرمایه در ایران است و عدم توانایی جذب پولهای باکیفیت و ارزان.
روند کاهش ریسک سرمایه گذاری بین المللی ایران که بعد از برجام می رود که بهبود یابد باید تا سالها متمادی ادامه یابد تا ما بتوانیم از منطقه عدم سرمایه گذاری خارج شویم ، برای این امر نیازمند ثبات در اقتصاد ، بهبود فضای کسب و کار و بهبود ریسک سرمایه گذاری کشور هستیم ، این مسیر نه یک مسیر ۴ ساله بلکه مسیری حداقل ۱۶ ساله را می طلبد.