مصاحبه ها

آینده صنعت مالی جهان

آینده صنعت مالی جهان
1397/10/25

گفتگوی دکتر پیمان مولوی مشاور سرمایه گذاری و تامین مالی بین المللی با گسترش صمت

 نظر شما در خصوص آینده بازار های مالی چیست؟
درست زمانی که سیستم بانکی در ایران به لحاظ روابط بین المللی و خروج امریکا از برجام با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و نظام بانکی ایران به رغم هشدار کارشناسان از اصلاح نظام بانکی  دوری می کنند ، در جهان بازار های مالی تغییرات شگرفی در حال روی دادن است ، که ایران نیز از ان بی نسیب نخواهد ماند. در کشورهای توسعه یافته بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش خدمات مالی است، فقط در سال ۲۰۱۱ به گزارش مکنزی صنعت بانکداری خرد و بیمه ۷ تریلیون دلار درامد سالیانه ایجاد نموده است. تولید ناخالص جهان چیزی در حدود ۷۴ تریلیون دلار است که نزدیک به ۲۵ درصد از تولید ناخالص جهان مربوط به خدمات مالی است و این امر نشانگر اهمیت این حوزه در اقتصاد جهانی است.

خدمات مالی را چگونه طبقه بندی می کنند؟
فارغ از تفکیک بازار های پولی و سرمایه که مبتنی بر ان سیستم های بانکی از بازار سرمایه و مکانیزمهایش تفکیک می شوند ما در حوزه بازار های مالی با موارد مختلفی روبرو هستیم
مثلا صنعت پرداخت، ارزهای رمزنگاری شده ، کسب و کار های مبتنی بر بورس و سرمایه گذاری ، مدیریت مالی شخصی، تامین مالی جمعی ، انتقال بین المللی پول و بانکداری های مجازی و بدون شعبه، کسب و کار های فناورانه حوزه بیمه ، و کسب و کارهای مربوط به قانونگذاری های مالی .
هر کدام از این حوزه ها به تنهایی قابل تحلیل و رشد متفاوتی را در سالهای اتی رقم خواهند زد.



رابطه تکنولوژی و بازارهای مالی و خدمات مالی چگونه خواهد بود؟
در خصوص تکنولوژی صنعت پرداخت با توسعه و پیشرفت ICT در حوزه های بسیاری تغییرات بنیادین ایجاد شده است مخصوصا در حوزه پرداخت اما بیشترین تغییرات در بانکداری و تامین مالی و بازارهای مالی به تکنولوژی هایی نوین مربوط خواهد بود :
مثلا داده های بزرگ Big Data و هوش مصنوعی Artifical Intelligent ، این حوزه در ۵ سال اخیر روشهای یادگیری ماشینی نیز رشد بسیار زیادی را شاهد بودند، همچنین فناوری بلاکچین نیز افق جدیدی را در تراکنش ها و قرارداد ها ایجاد نموده است .

به نظر شما بازار فینتک ها در اینده چگونه خواهد بود؟ در ایران رشد فین تک ها را چگونه ارزیابی می کنید؟ 
طی ۱۰ سال گذشته ۱۷۰ میلیارد دلار در صنعت فین تک سرمایه گذاری شده است و این روند در امریکا و چین رو به افزایش است و چین از تمام کشورها در سالهای اینده پیشی خواهد گرفت ، پیش بینی ها بر این اساس است که بازار فین تک در سال ۲۰۲۲ به ۳۵ درصد کل بازار های مالی برسد و این امر در ایران نیز تقریبا مشابه خواهد بود ، گرچه به سبب رگولاتوری ناکارامد و بازار غیر شفاف و دولت علاقمند به نظارت و حضور تعمیم ان نیازمند اصلاحات بنیادین خواهد بود.

در حوزه بانکداری تحولات به چه سمتی در حال حرکت است؟
تحولات صنعت بانکداری با توسعه موبایل و تحت پوشش قرار گرفتن بیشتر ان از ۱۰ درصد  در سال ۲۰۱۳ به چیزی معادل ۳۲ درصد در سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده رسیده است این عدد در اروپا در برخی مناطق بیشتر از امریکاست، در حوزه پرداخت نیز تقریبا دوبرابر شده است،  آینده بانکداری بیشتر مشتری محور و مبتنی بر نیازهای شخصی شکل خواهد گرفت، رباتهاو هوش مصنوعی و داده پردازی هوشمند نقش بسیار بیشتری را بازی خواهند کرد و رقابت بسیار بزرگی بین بانکهای خرد در خواهد گرفت ، در همین شرایط نیز بانکهای بزرگ به مانند گذشته به نقش رهبری خود ادامه خواهند داد.

در نهایت به نظر شما سیستم بانکداری ایران می تواند پا به پای جهان توسعه یابد؟
سیستم بانکداری ایران به لحاظ فنی و تکنولوژی تقریبا با جهان فاصله چندانی ندارد اما در حوزه تفکر بانکداری ۳۰ سال از بانکداری جهان و مدلهایش عقب هستیم ، در تعریف مکانیزم ها ، ابزار ها  و... و این رند بدون تعامل با جهان و در ارتباط بودن با جهان امکان پذیر نخواهد بود ، شما از بانکداری که در سطح بازل ۲ قرار دارد چه انتظاری برای توسعه دارید؟