مصاحبه ها

مزیت کنفرانس نفت2017 حضور بخش خصوصی و دولت درکنارهم است

مزیت کنفرانس نفت2017 حضور بخش خصوصی و دولت درکنارهم است
1395/10/29

گفتگوی سایت خبری کنفرانس نفت 2017 با دکتر پیمان مولوی

بنیان گذارآکادمی تأمین مالی مولوی در ایران،گفت: بزرگترین مزیت کنفرانس نفت۲۰۱۷، حضور دولت و بخش خصوصی در کنار هم و طرح حرف های جدید است.
 پیمان مولوی، کارشناس ارشد حوزه تأمین مالی بین المللی ، در گفت و گو با ستاد خبری کنفرانس نفت، اظهار داشت: باید این واقعیت را پذیرفت، دولت بدون وجود پتانسیل های بخش خصوصی، توان پیشبرد بسیاری از پروژه ها را ندارد. از طرف دیگر چون این صنعت در دست دولت است، بخش خصوصی صنعت نفت نمیتواند به تنهایی همه کارها را انجام دهد. بنابراین باید نگرش ها و دیدگاه ها در حوزه سرمایه گذاری و تأمین مالی هر دو تغییر کند. این تغییر نگرش ها با برگزاری سمینارها و کنفرانسها انجام می شود.
 مولوی با اذعان پایبند نبودن مدیران بخش خصوصی و دولتی به این قاعده، ادامه داد: لازم است بخش مدیریتی، همراهی گسترده ای با سایر کشورها داشته باشد. نباید به ساختار سیستم های قدیمی پایبند بود، درحالی که دنیا همواره در حال پوستاندازی و به روز رسانی تکنولوژی است.
وی خاطر نشان کرد: برگزاری کنفرانس نفت ۲۰۱۷۷، باعث آگاهی بیشتر بخش خصوصی و دولتی، نسبت به آینده خواهد شد. لذا عدم تعامل این دو بخش، نمی تواند اقتصاد را در مسیری سوق دهدکه بر فرض در حوزه تأمین مالی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی حرکت کند.
 کارشناس ارشد حوزه تأمین مالی بین المللی به وجود ریسک ارزی اقتصاد کشور و عواقب خطرناک آن در بخش سرمایه گذاری خصوصی، اشاره کرد و گفت: وجود نرخ بهره های متغییر در کشور، ناخودآگاه میانگین موجود هزینه سرمایه ای را برای بنگاه های اقتصادی بالا می برد و به دنبال آن قدرت رقابت پذیری بنگاه ها از بین می رود. لذا در چنین شرایطی رقابت پایاپای با شرکت های بین المللی، غیر ممکن خواهد بود. از سوی دیگر به روز نبودن سیستم بانکی، مشکلی است که اقتصاد کشور را درگیر خود کرده است.
 وی با توجه به مشکلات و ممانعت های کشورهای خارجی، اظهار داشت: دستیابی به دانش در حوزه تأمین مالی سرمایه گذاری است و ما در این حوزه شاید با جهان نزدیک ۲۰ سالی فاصله داریم. این ما هستیم که باید مهارت کسب کرده و آنچه در جهان است را به نفع خودمان انتخاب کنیم. اولین و مهمترین آن کسب دانش و به روزرسانی کردن و انتقال آن به داخل ایران است.
 مولوی ادامه داد: مدیران، کارشناسان و فعالان اقتصادی باید نگرش خود را با تغییرات روز تغییر دهند. جهان جدید را بشناسند و در راستای همان بحث اقتصاد مقاومتی که مطرح شده، عمل کنند. اقتصاد مقاومتی با دانش و به روز بودن انجام می شود. اگر من ندانم که سال ۲۰۱۷ در دنیا چه تصمیمی در حوزه فاینانس گرفته خواهد شد در قالب آن نمیتوانم به نتایج اقتصاد مقاومتی برسم.
 وی در خصوص به روزرسانی سیستم بانکداری، اظهار داشت: باید بازار سرمایه تجهیز شود، قراردادهای حقوقی جدید آماده شود وکارشناسان، تفکر جدید داشته باشند. در چنین شرایطی می توانیم جلوتر قدم برداریم. اگر این اتفاق ها بیفتد، ما می توانیم جزو پر پتانسیل ترین کشورها باشیم.
 مولوی با پذیرفتن مشکلات بنیادی در کشور، اذعان داشت: این مسایل یک شبه حل نخواهد شد و نیاز به تفکر و تحول بنیادی دارد. در هیچ دنیا اقدامات ضربتی به صورت بنیادین نبوده و فقط به صورت مقطعی مشکل را حل کرده است. اگر بخواهیم به صورت ریشه ای حل کنیم باید ابتدا تفکر، بررسی و سپس تأمل کنیم تا همه یک به یک تسهیل شود.
کنفرانس نفت– ایران ۲۰۱۷ با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به میزبانی ۷۷ تشکل اصلی صنعت نفت ایران و حضور اعضای آنها و همچنین با حضور همتایان بین المللی این تشکل ها از جمله شرکت شل، زیمنس، هربرت اسمیت، استاندارد اند پورز، ارنست اند یانگ و … طی ۱۱ تا ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۵ در مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما در تهران برگزار می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت petroconfex.com مراجعه نمایید.