همایش ها

حضور دکتر پیمان مولوی در نشست مقدماتی کنفرانس بین المللی ایران 1404 همزمان با نهمین نمایشگاه Kish Invex(فرصت های سرمایه گذاری درایران) جزیره کیش

حضور دکتر پیمان مولوی در نشست مقدماتی کنفرانس بین المللی ایران  1404 همزمان با نهمین نمایشگاه  Kish Invex(فرصت های سرمایه گذاری درایران) جزیره کیش
1396/08/24

 دکتر پیمان مولوی در تاریخ 8 آبان لغایت 11 آبان در نشست مقدماتی کنفرانس بین المللی ایران  1404 همزمان با نهمین نمایشگاه  Kish Invex(فرصت های سرمایه گذاری درایران) در جزیره کیش در چهار پنل اختصاصی با عناوین 1- جذب سرمایه گذاری خارجی و عضویت ایران در نهاد های بین المللی 2- آینده روابط مالی و بانکی با اروپا ، ایجاد روشهای نوین 3- چگونه پروژه های ایرانی می توانند سرمایه خارجی جذب نمایند ، الزامات و مطالعه موردی 4- روند جذب سرمایه گذاری بین المللی و رهیافت ما در ایران   به سخنرانی پرداختند 
دكتر پيمان مولوي در نشست سرمايه گذاري  كيش و با موضوع سرمايه گذاري بين المللي و سازمانهاي همكاري اقتصادي بين المللي مطرح كردند:
در سال ٢٠١٧ بيش از ١.٨ تريليون دلار سرمايه گذاري مستقيم خارجي در دنيا صورت پذيرفته است.
از اين سرمايه گذاري صورت گرفته در حدود ٧٠٠ ميليارد دلار به كشورهاي در حال توسعه و در حدود ١٠٠٠ ميليارد دلار به كشورهاي در حال توسعه و مابقي به كشورهاي در حال گذار تعلق دارد.
ايالات متحده امريكا بيشترين سرمايه پذير  و در عين حال بيشترين سرمايه گذار سرمايه خارجي مستقيم در جهان است.
امريكاي شمالي و اروپا بيشترين مقصد سرمايه گذاري مستقيم خارجي در جهان و افريقا كمترين ميزان را به خود اختصاص داده است.
انگولا ١٦ ميليارد دلار سرمايه خارجي مستقيم جذب كرده است.
ايران تقريبا عضو هيچ پيمان اقتصادي و همكاري هاي اقتصادي بين المللي نيست.
پيمان هاي همكاري هاي معتبر بين المللي هوانند APEC, G20, Trans Atlantic, BRICS و شانگهاي.
ما نيازمند تعريف پيمانهاي معتبر با همسايگانمان هستيم.
بدون حضور در زنجيره ارزش جهاني و چرخه تجارت جهاني رشد و پيشرفت صادرات غير نفتي شدني نيست.
دکتر پیمان مولوی  مشاور تامین مالی بین‌المللی در نشست سرمايه گذاري كيش و كنفرانس ايران ١٤٠٤با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها درک دقیقی از جذب سرمایه خارجی و آماده‌سازی بسترهای لازم برای آن ندارند، گفت:برخی پول می‌دهند توجیه فنی برای طرح‌هایشان بنویسند.
به گزارش خبرنگار مهر، پیمان مولوی در نشست تخصصی تامین منابع مالی خارجی در حاشیه اینوکس ۲۰۱۷ گفت: اکنون در ایران سرمایه گذاری خارجی، استارتاپ‌ها و مواردی از این دست مد شده است؛ این در حالی است که ۱.۷۲ تریلیون دلار جذب سرمایه مستقیم خارجی دنیا در سال ۲۰۱۶ بوده است؛ این در حالی است که ۸۰ هزار میلیارد دلار و حتی برخی بازارها ۶۰۰ هزار میلیارد دلار پتانسیل دارند؛ البته اگرچه شرایط سخت است؛ اما باید ایران را کشوری با پتانسیل بالا برای جذب سرمایه های خارجی دانست.
مشاور تامین مالی افزود: اکنون باید بر روی حوزه هایی تمرکز کرد که ایران بر روی آن کنترل دارد؛ البته اکنون هم برخی پروژه‌های اقتصادی به بهترین شکل با جذب سرمایه های خارجی در ایران در حال رخ دادن است؛ در حالیکه هیچ وقت الگو قرار نمی گیرند؛ تمام اینها در شرایطی است که همه به دنبال گارانتی دولتی و جذب منابع از صندوق توسعه ملی هستند؛ در حالیکه اینها نشان می دهد که ما هنوز راه را بلد نیستیم.
وی تصریح کرد: اعلام آمادگی شرکتها برای جذب سرمایه های خارجی، به نوعی لطف به سرمایه گذاران خارجی تلقی می شود، در حالیکه ما نیاز به جذب سرمایه خارجی داریم؛ تمام اینها در شرایطی است که باید برخی مسائل را اصلاح کنیم تا به طور واقعی بتوان گفت که آمادگی جذب سرمایه های خارجی داریم.
مولوی خاطرنشان کرد: برخی مباحث جذب سرمایه های خارجی حتی در هیات مدیره مطرح نشده یا اجماع وجود دارد؛ ضمن اینکه تلقی هیات مدیره در مدیریت شرکت در مورد پروسه جذب سرمایه خارجی بعضا وجود ندارد.
وی افزود: البته ما معمولا طرح های خود را به مشاوران می دهیم تا برایمان توجیه فنی و اقتصادی تهیه کنند؛ در حالی که ما باید طرح را با توجیه فنی و اقتصادی تهیه کنیم نه اینکه برای طرح ها توجیه بنویسیم؛ پس باید برای نوشتن یک پروژه باید هزینه کنیم؛ یعنی حداقل باید یک درصد از پروژه را به این موضوع اختصاص دهیم.
مولوی گفت: کمتر شرکتی برای مذاکرات تامین مالی، اتاق اطلاعات مالی دارد؛ همچنین ارزشگذاری شرکت نیز به روز انجام نشده است. این در حالی است که تا ارزش شرکت را ندانیم، استراتژی ادغام- تملک را نمی توان داشت.
وی افزود: باید پکیج های سرمایه گذاری را تدوین کرد، البته این کاتالوگ نیست؛ بلکه یک مسیر و روند برای جذب سرمایه گذاری خارجی است؛ این در حالی است که کمتر شرکتی حاضر است برای معرفی پکیج های سرمایه گذاری خود در دنیا هزینه کند.
مولوی با بیان اینکه گزارش های مالی باید با زبان بین المللی تدوین شود؛ گفت: وقتی هنوز گزارش های مالی شرکتها با زبان استاندارد بین المللی تدوین نشده است، نمی توان انتظار جذب سرمایه های خارجی داشت.