اخبار

حضور دکتر پیمان مولوی در برنامه زنده گفتگوی اقتصادی در رادیو اقتصاد با موضوع توسعه در ایران

حضور دکتر پیمان مولوی در برنامه زنده گفتگوی اقتصادی در رادیو اقتصاد با موضوع توسعه در ایران
1397/09/27

توسعه نیازمند تسهیل در روابط بین الملل است

 پیمان مولوی، دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران، در برنامه گفت وگوی اقتصای رادیو گفت و گو در خصوص فراز و فرودهای توسعه صنعتی و کشاورزی در ایران اظهار کرد: در تاریخ ایران در سال های ۴۱ تا ۴۹ در توسعه صنعتی حرفی برای گفتن داشتیم، چراکه بیشترین رشد اقتصادی و بیش ۱۲ درصدی را در کشور داشتیم و این امر به دلیل سیاست های درست صنعتی شدن بوده است.
وی افزود: بعد از جنگ و با سرمایه گذاری در حوزه های زیرساختی نیز این روند صنعتی شدن در کشور مجددا ایجاد شد، توسعه صنعتی در کشاورزی نیز مربوط به مکانیزاسیون، استفاده بهینه، تبدیل محصولات، عدم خام فروشی و سایر حوزه ها می شود.
مولوی ادامه داد: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید اولین کشور در منطقه می شدیم درصورتی که در حال حاضر در رتبه سوم قرار داریم، در حالی که تولید ناخالص داخلی کشورهای ترکیه، عربستان و امارات در حال افزایش است، لذا توسعه با ابلاغ و دستورالعمل رخ نمی دهد بلکه باید در این راه اراده و همت کافی از سوی مسئولان و جامعه اتخاذ شود.
وی بیان کرد: هدف از توسعه افزایش درآمد سرانه هر ایرانی و بالارفتن سطح رفاه مردم است و همچنین هر ایرانی نسبت به توسعه صنعتی باید یک وظیفه را به عهده بگیرد، در حال حاضر تولید ناخالص داخلی کشور ما ۴۲۵ میلیارد دلار است، این در حالی است که در سند چشم انداز در خصوص پیشرفت این شاخص صحبت شده است اما تا اجرایی شدن فاصله بسیار زیادی داریم. 
دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران در خصوص عوامل توسعه گفت: استفاده از پتانسیل های اقتصاد جهانی، سرمایه گذاری در زیرساخت، توجه به آموزش، ایجاد زیرساخت های بهداشتی و سطح پس اندازمردم جامعه از عوامل توسعه در یک کشور هستند.
وی توضیح داد: اقتصاد ایران از سال ۲۰۰۶ به بعد توسط موسسات معتبر بین المللی رتبه بندی نمی شود و رتبه بین المللی اعتباری ندارد، لذا شاخص ریسک ایران برای سرمایه گذار بین المللی مشخص نمی شود؛ برای اقتصاد گسترده ایران که پتانسیل و ظرفیت در بخش های مختلف دارد بدون سرمایه گذاری نمی توان به توسعه دست پیدا کرد.
مولوی با اشاره به اینکه نیازمند بازتعریف در برنامه های توسعه ای هستیم، بیان کرد: توسعه نیازمند تفکر توسعه محور و ذهن باز است که این امر هم نیازمند ابزاری است که در این راستا نمی توان الزاما با یک اقتصاد درون زا به توسعه دست یافت لذا باید مسیرها و ارتباطات بین المللی تسهیل شود.