اخبار

گروه اقدام ویژه مالی و اهمیت آن در جهان مالی

گروه اقدام ویژه مالی و اهمیت آن در جهان مالی
1397/12/05

 دکتر پیمان مولوی مشاور تامین مالی و سرمایه گذاری بین المللی
روزی نیست که مطلبی را در خصوص گروه ویژه اقدام مالی نخوانیم و یا در باره اش از رسانه های دیداری و شنیداری چیزی نشنویم، تقریبا بسیاری از ایرانیان کلمه FATF را شنیده اند و در مورد آن اظهار نظرهای حرفه ای، نیم حرفه ای و بعضا غیر حرفه ای صورت می پذیرد.
در این مجال به بررسی این گروه و کارکردهایش در نظام مالی جهانی فارغ از دیدگاه های روزمره خواهیم داشت.
این سازمان در سال ۱۹۸۹ به ابتکار گروه ۷ با رویکرد توسعه سیاستهای مبارزه با پولشویی ایجاد شد و مقر آن در پاریس است، این گروه استاندارد های بین المللی در مبارزه با پولشویی  ، تامین مالی تروریسم را منتشر می کند که مورد توجه موسسات مالی بین المللی قرار می گیرد.
گروه ویژه اقدام مالی همواره یک لیست سیاه از کشورهایی که مقررات مالی و پولشویی نگران کننده ای دارند منتشر می کند، در این لیست تا سال ۲۰۱۵ ایران نیز در کنار کره شمالی در لیست سیاه قرار داشت که با اقدامان بعد از برجامی ایران به حالت تعلیق درامد و این روزها نیز مجددا تعلیق شده است.
وقتی نام کشوری در لیست سیاه این گروه قرار می گیرد فشار مظاعفی بر روی سیستم های مالی و تبادلات آن در سیستم استاندارد بانکی ایجاد می شود و بسیاری از موسسات مالی و بانکی از ایجاد ارتباط و روابط کارگزاری با کشوری که در لیست سیاه است پرهیز می کنند.
جالب است بدانید که روسیه در سال ۲۰۰۳ به عضویت گروه اقدام مالی درامد و با پافشاری کرملین و بانک مرکزی روسیه توانست نقش رهبری این گروه را در بین کشورهای سی ای اس داشته باشد، همچنین چین نیز در نهایت در سال ۲۰۰۷ توانست استانداردهایش را تطبیق داده و بتواند بدان ورود پیدا کند ، هند نیز در سال ۲۰۱۰ به جرگه کشورهای گروه ویژه اقدام مشترک پیوست فارغ از ۳۶ عضو کشوری و ۲ عضو منطقه ای ( کمسیون اروپا و خلیج فارس) کشورهای عربستان سعودی و اندونزی نیز عضور ناضر این گروه هستند. البته بسیاری از کشورها هم از طریق بدنه های منطقه ای زیر پرچم قوانین گروه اقدام ویژه ، همچمنین قوانین ضد تروریسم و پولشویی هستند.

کشورهای عضو عبارتند از:
آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، دانمارک، چین، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ کنگ، ایسلند، هند، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، لوکزامبورگ، مالزی، مکزیک، هلند، نیوزلند، نروژ، پرتغال، روسیه، سنگاپور، افریقای جنوبی، سوئد، اسپانیا، سویس، ترکیه، بریتانیا، امریکا
ریاست این گروه هرساله تغییر می کند و امسال ریاست آن به عهده مارشال بیللینگسلا از ایالات متحده امریکا است، معاون وی آقای جیانگ لیو از چین می باشد