اخبار

ادغام پژو - سیتروئن و فیات - کرایسلر گامی برای ایجاد چهارمین قطب خودرو سازی در جهان / خودروسازان داخلی در جاده انحصار می رانند

ادغام پژو - سیتروئن و فیات - کرایسلر گامی برای ایجاد چهارمین قطب خودرو سازی در جهان / خودروسازان داخلی در جاده انحصار می رانند
1398/08/12

گفتگوی دکتر پیمان مولوی با با اقتصاد

  دبیر و عضو هیات اجرایی انجمن اقتصاددانان ایران، ادغام دو خودروساز بزرگ جهان، پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر را در راستا ایجاد چهارمین قطب خودروسازی در جهان دانست و گفت: با توجه به اینکه هر دو شرکت عملکرد مالی خوبی داشته‌اند اما برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در مقابل رقبای جهانی، اقدام به این کار می‌کنند.
ادغام پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر گامی برای ایجاد چهارمین قطب خودروسازی در جهان/ خودروسازان داخلی در جاده انحصار می‌رانند

به گزارش بااقتصاد، پیمان مولوی، افزود: ارزش این ادغام به ٥٠ میلیارد دلار خواهد رسید و صورت‌های مالی این دو خودروساز نشان می‌دهد که مدیران این دو شرکت بزرگ خودروسازی، با این ادغام، چه اهدافی را دنبال می‌کنند.

این اقتصاددان برجسته ادامه داد: دو خودروساز ایتالیایی و فرانسوی به جای مذاکره برای ایجاد انحصار و محدودکردن فضای رقابت، به این نتیجه رسیده‌اند که با هم ادغام شوند تا بهره‌وری‌شان را افزایش دهند و هزینه های تحقیق و توسعه برای اتومبیل‌های خودران و الکتریکی را سرشکن کنند.

مولوی این اقدام دو خودروساز جهانی را آمادگی برای ورود به آینده بازار خودرو و رقابت با خودروسازان چینی که با قدرت وارد این بازار شده‌اند، دانست و افزود: با ادغام دو گروه خودروسازی پژو-سیتروئن فرانسه و فیات-کرایسلر ایتالیا، چهارمین قطب خودروسازی در جهان شکل می‌گیرد.

عضو هیات اجرایی انجمن اقتصاددانان ایران، با انتقاد از عملکرد خودروسازان داخلی، تصریح کرد: تحولات جهانی در صنعت خودروسازی با سرعت در حال انجام است در حالی که در ایران، خودروسازان بدون توجه به مسایل جهانی و همچنین ادامه روند زیاندهی‌شان، تنها به حضور در بازار انحصاری داخلی می‌اندیشند و برنامه‌ای برای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها و در نتیجه رقابت با خودروسازان خارجی ندارند.

  گفتنی است؛ خبر ادغام دو گروه خودروسازی پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر، عصر دیروز و پس از تایید مذاکرات توسط هر دو کمپانی منتشر شد. پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر به طور جداگانه اعلام کردند، مذاکرات با هدف ایجاد یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی جهان در حال پیشرفت است. هر دو گروه خودروساز از کلمات کاملا یکسانی برای اعلام این خبر استفاده کردند تا اطلاعات بیشتری از شرایط مذاکرات منتشر نشود.

اما خبر جالب دیگری نیز درباره این مذاکرات توسط یک روزنامه معتبر منتشر شد. بر اساس این خبر یکی از طرح‌های ممکن که دو گروه در حال مذاکره بر سر آن هستند، ادغام سهام آن‌ها به صورت برابر است. رهبری این مذاکرات که با نام WSJ شناخته می‌شود، بر عهده کارلوس تاوارز مدیرعامل پژو خواهد بود و در صورت توافق نیز وی به عنوان رییس هیات‌مدیره آن منصوب خواهد شد. جان الکان مدیرعامل فیات-کرایسلر نیز مسئولیت فعلی خود را در شرکت جدید بر عهده خواهد داشت.