اخبار

نیاز امروز ، تشکیل مجمع اقتصاددانان ایران (سرمقاله ای از دکتر پیمان مولوی در روزنامه گسترش صمت)

نیاز امروز ، تشکیل مجمع اقتصاددانان ایران (سرمقاله ای از دکتر پیمان مولوی در روزنامه گسترش صمت)
1398/11/28

نیاز امروز ، تشکیل مجمع اقتصاددانان ایران
این روز ها موضوع «ایجاد لویی جرگه اقتصاددانان » از سوی برخی از اقتصاددانان مطرح و در برخی از رسانه ها منتشر شده است . این توجهات زیادی را به خود جلب کرده و درباره چرایی ایجاد چنین مجمعی اظهار نظر های مختلفی مطرح شده است . اما مهم ترین پرسش میزان نیاز اقتصاد ایران به ایجاد این مجمع بزرگ اقتصادی است . این واقعیتی انکار ناپذیر است که اقتصاد ایران روز های خوبی را سپری نمی کند و با مشکلات بسیاری دست به گریباناست ؛ از رشد منفی اقتصادبی و روند صعودی نقدینگی و کمبود منابع برای توسعه زیر ساخت ها گرفته تا تورم دو رقمی ، نرخ بهره بالا و مشکلات ساختاری ایران در دشوار ترین دوران حیات اقتصادی خویش قرار دارد . از سوی دیگر به دلیل سال ها سرمایه گذاری در گسترش آموزش غعالی ، ده ها دانشکده اقتصاد مستقل و مشترک با سایر رشته های علوم انسانی ایجاد شده که هزاران دانشجو در سطح کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا در آن به تحصیل علم اقتصاد مشغولند . برای بکارگیری این ظرفیت عظیم به منظور حل مشکلات اقتصادی کشور چه باید کرد ؟ در این شرایط وقتی به دیدگاه های اقتصاددانان می نگریم ، تفاوت های زیادی در نوع نگرش آنها به مسائل اساسی و پایه ای وجود دارد که البته امری طبیعی است . اما این اختلاف دیدگاه در تعریف مسائل اقتصادی و ارائه راهکارهای حل مشکلات روز ، در رویکرد سیاست گذاران و مدیران اجرایی تاثیرات بسیار متنوعی می گذارد . چنانچه در سال های اخیر و مانند تمام دوره های گذشته نامه های متعددی با امضای اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی مختلفی به ریاست جمهوری ارائه شده که گاهی رویکرد و دیدگاه های متضادی را مطرح می کنند و حتی در نقطه مقابل هم قرار دارند 
1

 در برخی موارد داشتن دیدگاه های متفاوت و متناقض امری مثبت است اما در شرایط فعلی اقتصاد ، هم وقت آزمون و خطا گذشته و هم با اجرای نیمه راهکارهای اقتصادی و شروع راهکارهای دیگر ، هرگز نمی توان به نتیجه مطلوب رسید ؛ بنابراین پیش نیاز استفاده از اقتصاددانان برای مشکلات کشور ، ایجاد گفت و گو بین طیف های مختلف اقتصاددانان کشور و ایجاد هم با توجه به ایده مشارکت همگانی عقلا برای رایزنی درباره مسائل اساسی کشور افغانستان به نام لویی جرگه نام لویی جرگه اقتصاددانان ایران برای این جمع پیشنهاد شده است و همچنین پیشنهاد می شود لویی جرگه اقتصاددانان ایران برای این جمع پیشنهاد شده است . همچنین پیشنهاد می شود لویی جرگه اقتصاددانان ایران مرکب از جمعی صدنفری ( یا بیشتر ) از اقتصاددانان ارشد کشور به انتخاب دانش آموختگان و فعالان اقتصادی در راستای ارائه توصیه هایی برای نجات اقتصاد کشور باشد از هر طیف و نگرشی دعوت می شود به انجممن اقتصاددانان ایران بپیوندند تا با ترکیب اعضایی فراگیر تر از قبل ، بتوان به نحو شایسته نظریه ها و دانسته های اقتصاددانان ایران را در خدمت پیشرفت و تعالی اقتصاد ایران عریز قرار داد .
بدون شک شکل دهی آینده اقتصاد ایران نیازمند یکپارچگی در برنامه ها و پیشنهاد های اقتصادی است تا با ترسیم لگویی منسجم ، جامع و یکپارچه چه بتوان ایران فردا را در مسیر درست توسعه قرار داد .
وقت آن است که بپذیرم زمانی برای آزمون و خطا در توسعه اقتصاد نداریم .