اخبار

سیاسی‌کاری در بورس با اسم رمز (گفتگو دکتر پیمان مولوی با بورس نیوز)

سیاسی‌کاری در بورس با اسم رمز (گفتگو دکتر پیمان مولوی با بورس نیوز)
1399/12/04

 قطعا شفافیت اتفاق مثبتی است؛ اما شفافیت باید در تمام بخش ها فراگیر شود. مکانیزم تحقیق و تفحص، یک مکانیزم آتی است. ولی این مکانیزم باید به گونه ای شفاف شود که شک و شبهه و شائبه ای ایجاد نکند و نیازی هم به تحقیق و تفحص نباشد. البته که در بازارهایی مثل بورس انگلیس یا بورس آمریکا هم شاهد بررسی هایی در بازار سرمایه شان هستیم.

نمی توان انتظار داشت در یک اقتصاد کاملا دستوری، بورس ما شبیه بورس آمریکا باشد. بازار سرمایه ما نسبت به بسیاری از بازارها شفاف تر است؛ ولی با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی، عدم تقارن اطلاعاتی موجب ناخرسندی عده ای شده و این عدم تقارن اطلاعاتی فقط با شفافیت در کلیت اقتصاد ایران رفع می شود. اما تحقیق و تفحص از بورس در چارچوب قانون، در راستای افزایش شفافیت این بازار اتفاق بدی نیست و اشکالی ندارد که آنچه در این بازار رخ داده مورد بررسی قرار بگیرد و نتیجه، به اطلاع مردم برسد. ولی سوال این است که در اقتصادی با درجه شفافیت پایین، این بررسی ها چقدر تاثیرگذار خواهد بود.

بهتر است اقتصاد کشور به سمت شفافیت حرکت کند و بعد انتظار داشته باشیم بازار سرمایه بتواند طبق رسالت خود، مکانیزم عرضه و تقاضا و تامین مالی و... را به درستی انجام دهد. نمی توان از ابزارهای عدم شفافیت در اقتصاد از جمله دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرد و انتظار شفافیت داشت.

اگر این شفافیت ایجاد شود، دیگر روند بازارهای مالی حتی بازار رمز ارزها ترسناک نخواهد بود. شفافیت نیازمند اصلاح قوانین و بهره مندی از تجربه کشورهای موفق مثل سنگاپور، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، ژاپن، آلمان، لهستان و... خواهد بود؛ مشروط بر آنکه اعتقادی به یادگیری داشته باشیم!