اخبار

نبض تند رمزارزها با افزایش تقاضا (سرمقاله دکتر پیمان مولوی در سایت خبری تحلیلی کسب و کار)

نبض تند رمزارزها با افزایش تقاضا (سرمقاله دکتر پیمان مولوی در سایت خبری تحلیلی کسب و کار)
1399/12/24

 نبض تند رمزارزها با افزایش تقاضا

در شرایط حالِ حاضر، مردم به دلیل افزایش قیمت بیت کوین و ترند شدن آن به سمت این بازار متمایل شده اند؛ اما نه به این معنی که هر کسی از بورس خارج شد وارد بازار رمزارزها شده است زیرا به طور قطع بخشی از پول خروجی بورس وارد بازار املاک و مستغلات می شود.
سرمایه ای که از بورس وارد بازار رمزارزها می شود عدد مشخصی نیست. نقدینگی در سال ۹۹ از بازار بورس به سمت بازار دلار، طلا و املاک و مستغلات حرکت کرد. هرچند میزانی از نقدینگی در این بازارها باقی مانده، یک سری هم به سمت رمزارزها می رود و این روند و توالی همیشه در حال حرکت است یعنی تغییر می کند، به وجود می آید و بیرون می آید.
ارزش بازار رمزارزها در دنیا ۱۵۰۰ میلیارد دلار است. این در حالی است که کل اندازه بازار سرمایه ایران ۲۰۰ میلیارد دلار است و اگر ۱۰ درصد از بازار سرمایه ایران بخواهند وارد بازار رمزارز شوند تقاضای زیادی ایجاد نخواهد شد زیرا ترند جهانی است.
نمی توان گفت که بازار رمزارزها به پیک رسیده زیرا این سخن جزو مباحث پیشگویی است. هر کسی براساس استراتژی خود اعم از کوتاه مدت، میان مدت یا بلندمدت و ترید یا سرمایه گذاری و براساس بازدهی ای که چیده، باید عمل کند. بنابراین می تواند از این بازار سود کند یا ضرر. ولی اگر سرمایه گذار فکر می کند بیت کوین یک شبه تمام نیازهایش را برآورده می کند دچار مشکل خواهد شد. نکته دوم اینکه چند درصد (۱۰ یا ۲۰ درصد) سرمایه خود را وارد این بازار کرده است. پیشنهاد می شود در بازار رمزارزها هر شخصی با ۱۰ درصد سرمایه اش حضور پیدا کند مگر اینکه آدم ریسک پذیری باشد.
در حال حاضر تقاضای زیادی در بازار رمزارزها هم در ایران و هم در جهان وجود دارد. به همین دلیل بازاری است که باید به آن مشاوره دقیق دارد و با آگاهی عمل کرد تا خروجی خوبی نصیب سرمایه گذار شود. توصیه من به خریداران رمزارزها این است که سبد خریدشان ۷۰ درصد بیت کوین، ۲۰ درصد اتریوم و ۱۰ درصد رمزارزهای دیگر باشد.