اخبار

چه زمانی اقتصاد در ایران اولویت خواهد بود؟ (سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابتکار)

چه زمانی اقتصاد در ایران اولویت خواهد بود؟ (سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابتکار)
1401/03/03

 

چه زمانی اقتصاد در ایران اولویت خواهد بود؟

زمانی که گفته بودم در ایران اقتصاد اولویت نیست، دوستی گفت پس این همه حرف از معیشت نشان از اولویت بودن اقتصاد نیست؟ متاسفانه خیر.
وقتی ما از اولویت بودن اقتصاد در ایران صحبت می کنیم این امر رویکردی بسیار کلان را شامل می‌شود و مبتنی در فرصت‌سنجی از هر آنچه هست برای افزایش یک عامل در ایران محقق می شود؛ رفاه.
رفاه کلمه‌ای گم شده در اقتصاد رنجور ایران است. البته در برخی دوره‌های بعد از انقلاب این کلمه داشت جا باز می‌کرد، زمانی که اقتصاد ایران به صورت متوسط ۵٪ رشد اقتصادی داشت اما در آن زمان‌ها هم اقتصاد اولویت نبود ولی خوب فشار هم به اینگونه بر اقتصاد ایران وارد نمی شد.
وقتی می گوییم اقتصاد اولویت شود یعنی:
یک: تمام تصمیمات برای رویکرد‌های جهانی مبتنی بر منفعت اقتصادی ایران طرح ریزی و اجرا شود، این یعنی چگونه از امکانات سرزمینی خود بتوانیم به بهترین نحو ممکن بهره ببریم، چگونه از یک فرصت انتقال اقتصادی غرب به شرق ایران منافع اقتصادی زیادی را می تواند عاید مردمان خود کند. در این راستا فرقی نمی کند چه کشورهایی و سوال مهم چگونگی این مهم است.
دوم: کمی سازی اعداد و عدم فرار از آن و کنار گذاشتن کلی‌گویی‌های رایج، اقتصاد ایران در ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی صفر درصدی داشته است، این را باید قبول کرد و نسبت به مواردی که این عدم رشد اقتصادی را ایجاد کرده‌اند بی‌تعصب بود. تحریم‌ها مانع توسعه‌اند و موجب درجا زدن اقتصاد ایران شده‌اند. تحریم‌ها موجب بسته شد بیشتر اقتصاد ایران و انزوای آن گشته‌اند، اقتصاد اگر اولویت باشد، حتی یک ثانیه تحریم هم نباید تحمل شود.
سوم: اصل شایسته‌سالاری است. شما نمی‌توانید اقتصاد را اولویت کنید مگر با شایسته‌سالاری سیستمی، هرکس دانش بیشتری داشته باشد، توانمندی بیشتری و ارزش افزوده بیشتری تولید کند باید اول باشد.
چهارم: داشتن یک متدولوژی مشخص. بالاخره ما چه نوع اقتصادی هستیم؟ آزاد که نیستیم (رتبه بالای ۱۷۰)، اقتصادی باز هم که نیستیم (ممنوعیت واردات آیفون و خودرو و …)، اقتصادی سوسیالیستی هم که نیستیم و ایضا رفاه! وقتی اقتصاد اولویت می‌شود که همه بدانیم با چه روشی اقتصاد کشور اداره می‌شود.
به لیست بالا می‌توان بسیار افزود که از حوصله این مقاله خارج است اما با رویکرد معیشت و مدیریت کردن روغن، نان و تخم مرغ حتما ما در مسیر اولویت اول شدن اقتصاد نیستیم. گفتمان معیشت باید جایگاه خود را به رفاه بدهد