اخبار

زمستان به کجا نزدیک تر است؟ (سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابتکار)

زمستان به کجا نزدیک تر است؟ (سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابتکار)
1401/08/08

 زمستان به کجا نزدیک تر است؟

در ماه‌های گذشته در بحبوحه جنگ اوکراین و قطع گاز روسیه و دقیقا در کشاکش مذاکرات، شاهد بودیم که یکی از مشاوران تیم مذاکره کننده، در توئیترگفته بود: زمستان در حال آمدن است! winter is coming!
اصطلاحی که از سریال بازی تاج و تخت فراگیر شده است و حاکی از آمدن شرایط بسیارسخت است.
اینکه اروپا وابستگی به انرژی روسیه ندارد حرفی است غیر علمی و اینکه تمام معضلات در اروپا شدیدا حل خواهد شد غیر واقع‌بینانه است اما اروپایی‌ها ذخایر خود را مدیریت کردند و این زمستان را با چالش اما خواهند گذراند.
اما اینکه زمستان به اروپا خواهد رسید و آنها در فلاکت خواهند بود همانقدر مضحک است. کافیست به متوسط قدرت خرید در اروپا بنگرید و اینکه آنهادقیقا از چه چیزی رنج می‌برند!
اروپایی‌ها تورم‌هایی در حد ۱ الی ۳ درصد تا یک سال پیش را تجربه می‌کردند و امروز بین ۸ تا ۱۰ درصد! آنها نگران کاهش درآمد سرانه ای هستند کهبا اولویت بودن اقتصاد بدست آورده‌اند. از همین رو والاتر اشتاین مایر رییس جمهور المان می‌گوید: وارد مقطع سختی میشویم آن هم پس از ۵ دهه رشداقتصادی و موفقیت!
اما ما در ایران امسال هم درگیر تورم ۴۵٪ خواهیم بود،تورمی که تاثیر خودش را بر برابری ریال و دلار خواهد داشت و در صورت تحقق همین تورم ۸درصدی امریکا ریال ۳۷٪ تضعیف خواهد شد و این روند با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی ادامه دار است.
رشد نقدینگی ۳۸٪ سالیانه و کسری شدید بودجه همه و همه مبین کاهش قدرت خرید و افزایش فقر خواهد بود.
به گمانم ما در زمستان هستیم و هر ثانیه ۱۱۰۰ دلار هزینه عدم النفع صادرات نفت را میدهیم و جالب اینجاست با دلار ۳۳ تومن این رقم کمی کمتر ازنقدینگی خلق شده در ثانیه در ایران است.
کاش آن اهمیتی که در بریتانیا با درآمد سرانه ۴۵ هزار دلاری و المان با درآمد سرانه بیش از ان در باب اقتصاد وجود داشت در ایران هم شاهد بودیم. کاش کارشناسان در باب اینکه زمستان به اروپا خواهد رسید نظر میدانند و نه افرادی که تخصص دیگری دارند.