اخبار

ایران دور زده می‌شود؟ ‪ (سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابتکار)

 ایران دور زده می‌شود؟ ‪ (سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابتکار)
1402/06/29

 ایران دور زده می‌شود؟ ‪
رجب طیب اردوغان اعلام کرد که ترکیه در حال کار بر روی ایجاد یک کریدور ریلی و بندری است که این کشور را از طریق عراق به عربستان سعودی و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) متصل می کند. موضوعی که به لحاظ اقتصادی اهمیت فراوانی دارد و اقتصادهای بزرگ معمولا با ایجاد شبکه‌های گسترده ارتباطی به توسعه اقتصادی اقدام می کنند.
حال سوال اینجاست که این طرح باعث دور زده شدن ایران می‌شود؟ واقعیت آن است که عزم جدی برای
برای ایجاد زیرساخت در کشور وجود ندارد ! کشوری که زیرساخت ندارد توسط کشورهایی که ولع رشد دارند دور زده خواهد شد و در این بین نه فرهنگ و نه تمدن و نه حرف های زیبا قادر به عوض کردن وضعیت است.
متاسفانه باید گفت که طی سال های گذشته ایران در مسیر کوچک تر شدن اقتصادی در حال حرکت است چرا که درک درستی از اقتصاد جهانی و ماهیت رقابت اقتصادی در گفتمان اقتصادی کشور وجود ندارد.
این در حالی است که هر روز شاهد یک طرح جدید از همسایگان برای تعامل بیشتر با جهان هستیم که می‌تواند به جبران عقب ماندگی‌هایشان منجر شود، اما در ایران معمولاً حرف درمانی بر اقدام عملی غالب است.
به واقع ما هنوز درک نکرده‌ایم که این فرصت‌ها دیگر تکرار نخواهند شد، ما هنوز درک نکرده ایم که هیچ کشوری اقتصاد خود را فدای هیچ کشور دیگری نمی‌کند و آنچه حرف اول را می‌زند اهمیت به منافع خود است.
ایران امروز پنجمین کشور در اندازه اقتصادی خاورمیانه است ولی با این دست فرمان باید هشدار از دست رفتن این رتبه را هم داد.
به نظر می‌رسد آنچه در این شرایط اهمیت دارد این است که اقتصاد در اولویت اصلی قرار گیرد ، آنگاه راهکارها پدیدار یک به یک پدیدار شده و سهم ایران از طرح‌های اینگونه‌ای نیز بیشتر خواهد شد.
واقعیت این است که باید پذیرفت اقتصاد کشور با تحریم نمی‌تواند رشد اقتصادی داشته باشد و اگر رشد اقتصادی ایران از ریال به دلار بررسی شود خواهیم دید که اوضاع بسیار نگران کننده است و لازم است در این خصوص چاره‌اندیشی کرد.