اخبار

سونامی کمبود سرمایه در گردش(سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابنکار)

سونامی کمبود سرمایه در گردش(سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابنکار)
1402/10/05

 سونامی کمبود سرمایه در گردش
 
بسیاری از کسب و کارها در سال ۱۴۰۳ با بحران شدیدتر سرمایه در گردش روبه‌رو خواهند بود. این معضل با خشکیت سیستم بانکی در پرداخت وام و سیاست عدم اعطای تسهیلات وارد فاز بحرانی‌تر برای بنگاه‌های کوچک و بزرگ در عدم تمدید وام‌ها خواهد شد.
چگونه این حفره بزرگ‌تر می‌شود؟
چرخه‌های عملیاتی بزرگ‌تر به معنی نیاز بیشتر به سرمایه در کردش است و وقتی سیستم بانکی وام‌ها را فریب کرده و وام جدید کمی ارائه می‌شود شرکت‌ها مجبورند از سود خود و پولی که بابت نگهداشت و بهینه‌سازی صرف‌نظر کنند و پول را به چرخه عملیاتی وارد کنند و ادامه دهند.
حال در تعمیر و نگهداری مشکل دارند، هم تورم ارزش دارایی‌ها و هزینه‌ها را رشد می‌دهد و باز مجددا بعد یک چرخه نیاز به سرمایه در کردش افزایش می‌یابد.
این چرخه همانند مثلث برمودا اول کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و بعد کسب و کارهای بزرگ را زمین خواهد زده (زده است).
در این شرایط صاحبان کسب‌وکار باید به نوع نقدینگی که تزریق میکنند دقت کنند، قرار نیست با تزریق سرمایه در گردش رکود (کاهش تقاضا) و تورم حل شود.
در سال ۱۴۰۳ درصورتی که سیستم بانکی توانایی ارایه سرمایه درگردش جدید را به کسی و کارها نداشته باشد سال آینده شاهد سونامی سقوط کسب و کارها خواهیم بود.
این امر در سمت عرضه موجب کاهش تولید محصول خواهد شد و خود بر نایابی کالایی تاثیر خواهد داشت و با تورم بالای سال آتی چرخه رکود و تورم کالایی ادامه خواهد داشت.
امروز در باب سیاست موفق تثبیتی ارزی بانک مرکزی تعریف و تمجیدهای بسیاری انجام میشود ولی آیا کسی به فکر موارد زیر هست؟
نرخ بهره حقیقی کماکان منفی است
سرمایه در گردش جدید تزریق نمی‌شود
تورم در ۴۴٪ قرار گرفته
تورم کالایی هر روز بیشتر میشود
اما نرخ دلار فیکس شده؟
به نظرم این امر نگران کننده است تا خوشحال کنننده، گرچه ثبات ارزی بسیار خوب است اما آیا پایدار است؟ آیا مجددا شاهد شوک خواهیم بود؟ در این صورت چگونه بنگاه‌ها با مشکل مجدد تامین سرمایه در گردش مقابله خواهند کرد.